Hem Allmänna villkor

Allmänna villkor

Här kan du ta del av Nyckelcentralens allmänna villkor.

Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor och policy tillämpas på alla köp- och licensavtal som Kunden ingår med Nyckelcentralen genom beställning via www.nyckelcentralen.se eller på annat sätt via Nyckelcentralen. Webbplatsen tillhandahålls av ABC Digital AB (”Nyckelcentralen”) med organisationsnummer 559220-2112.

Genom att placera en beställning hos Nyckelcentralen accepterar Kunden dessa Villkor och förbinder sig därigenom att följa dessa. Om dessa villkor inte accepteras, får kunden inte köpa, installera eller på något sätt nyttja tjänsterna. Kunden förbjuds och får inte överlåta, sprida, kopiera eller på annat sätt distribuera material och information som levereras till kunden av Nyckelcentralen på webbplatsen www.nyckelcentralen.se utan skriftligt godkännande från Nyckelcentralen.

De allmänna villkoren publiceras alltid uppdaterade på www.nyckelcentralen.se. Nyckelcentralen förbehåller sig även rätten att neka enskilda personer och företag tillgång till information och användning av tjänsterna på webbplatsen www.nyckelcentralen.se. Det är Nyckelcentralen som ensamt fattar beslut om vem som får använda tjänsterna.

Personuppgifter

När Kunden använder tjänsterna, genomför ett köp eller utför andra avtalade åtgärder, överförs information om Kunden till Nyckelcentralen. Denna information används av Nyckelcentralen för att tillhandahålla de avtalade tjänsterna. Kundens uppgifter lagras i ett system för personuppgiftshantering och dokumenthantering. Detta görs för att Nyckelcentralen ska kunna leverera produkten eller tjänsten till Kunden. Informationen kan också användas om det behövs för en omleverans eller vid eventuella reklamationer. Känslig information raderas omedelbart, vilket innebär att den information som Kunden har angett för att kunna använda vissa tjänster inte kan återställas eller omlevereras, särskilt sådan information som aldrig kan komma till allmän kännedom.

All information om Kunden som erhålls från Kunden och som överförs till Nyckelcentralen hanteras i enlighet med Kundens önskemål. När Kunden skickar in information via vanlig post, e-post eller digitalt på webbplatsen, sparas denna information i Nyckelcentralens system för att möjliggöra leverans av produkter och tjänster till Kunden. Fysiska dokument skannas och sparas digitalt. Kunden har rätt att när som helst begära att deras uppgifter raderas från Nyckelcentralens databehandlingssystem. Detta görs genom att kontakta info@nyckelcentralen.se. Nyckelcentralen behandlar Kundens personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204).

Avgifter

Kunden måste betala den avgiften som specificeras på webbplatsen, om inte annat anges eller om annan överenskommelse har träffats. Alla avgifter anges inklusive moms.

Ångerrätt, retur och bytesrätt

Ångerrätten gäller inte för vissa tjänster när Nyckelcentralen, underleverantör eller annan part har påbörjat tjänstens utförande. Bland annat för specialtillverkade tjänster, som har skräddarsytts särskilt åt kund eller har en tydlig personlig prägel efter kunds önskemål.

I lag om ångerrätt finns det undantag från ångerrätten enligt följande:

  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.
  • Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som konsumenten streamar eller laddar ned samt digitala tjänster.
  • Tjänsten ska ha fullgjorts och konsumenten ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om kunden väljer att få innehållet levererat digitalt.
  • Avtal utanför affärslokaler om det totala beloppet konsumenten ska betala understiger 400 kr.

 

Genom ett köp godkänner kunden dessa villkor för tjänsten där kund skapar en nyckelkvittens. Kunden godkänner att tjänsten påbörjas under ångerfristen samt att kunden avsäger sig ångerrätten.

Ångerrätten gäller i andra fall i 14 dagar för samtliga tjänster om inget annat har avtalats. Det innebär att kunden kan lämna tillbaka produkter och tjänster och få tillbaka hela eller delar av beloppet beroende på avtal. Det finns undantag då ångerrätten inte gäller enligt ovan beskrivet.

Om kunden har frågor gällande ångerrätten eller på annat sätt önskar utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut, eller för att kontrollera vilka undantag som gäller, ska kunden skriva till info@nyckelcentralen.se.

Nyckelcentralens ansvar

Nyckelcentralens huvudsakliga syfte är att agera som en tjänsteleverantör som tillhandahåller dokument skräddarsydda enligt kundens önskemål angående dokumentation.

När kunden använder tjänsten måste denne vara medveten om att avtal inte är bindande och att Kunden när som helst kan återkalla sin viljeyttring i avtalet och det finns inga formkrav för hur en återkallelse ska ske. Det enda som krävs är att Kunden tydligt visar att Kunden inte längre vill att det Nyckelcentralen ska gälla – exempelvis genom att muntligen eller skriftligen meddela berörda parter.

När kunden använder tjänsten måste denne vara medveten om att regler och lagar inom dokumentation styrs av lagstiftning, politik och förordningar som ligger utanför Nyckelcentralens ansvar.

Tjänsten omfattar inte ersättningsskyldighet för förlust, skada eller kostnad som uppkommit till följd av att kunden använt tjänsten. Nyckelcentralen tillämpar därför ansvarsfriskrivning i detta avtalsvillkor som innebär att Nyckelcentralen inte tar ansvar för eventuell skada som kan inträffa när kunden använder Nyckelcentralens dokument för att vid ett senare tillfälle använda tjänstens uppgifter i något avseende.

Kommunikation

Tjänsten innebär att Nyckelcentralen, efter avtalets ingående, skickar digitala handlingar till kunden. För att kunna ta emot digital information från Nyckelcentralen måste kunden ange personuppgifter: namn, e-postadress och telefonnummer. Det ligger på kundens ansvar att ange korrekt information för att Nyckelcentralen ska kunna leverera tjänsterna.

Nyckelcentralen kan använda uppgifterna till kunden i marknadsföringssyfte, detta bland annat för att kunna informera om tjänstens utveckling. Kunden kan när som helst avbryta mottagandet av digital marknadsföring.

Nyckelcentralen kommunicerar med kunder via bl.a. e-post, SMS, pushnotiser och E-försändelser. Kunden kan välja att tacka nej till notiser via e-post och pushnotiser genom att avbryta kommunikeringen när kommunikationen skickas. Kunden kan välja att tacka nej till marknadsföring via e-post via länk i själva e-postmeddelandet. Kommunikation gällande tjänsten betraktas dock som en integrerad del av tjänsten vilket innebär att den inte kan väljas bort.

Ändringen i tjänsten

Nyckelcentralen har rätt att när som helst göra ändringar i tjänsten och vilka funktioner som från tid till annan kan nyttjas via tjänsten kan över tid komma att variera i omfattning och utformning. Nyckelcentralen förbehåller sig rätten att fortlöpande utveckla, utöka, inskränka eller i övrigt förändra tjänstens utformning, tekniska funktioner, system, tekniska förutsättningar för åtkomst av tjänsten och övriga komponenter samt villkoren för dessa.

Nyckelcentralen kommer på ett klart och begripligt sätt informera kunden om ändringar i den mån ändringen försämrar kundens tillgång till eller användning av tjänsten.

Tjänstens tillgänglighet

Tjänsten som tillhandahålls är normalt sätt tillgänglig för kunder alla timmar, alla dagar, året runt. Nyckelcentralen garanterar dock inte och ansvarar inte för eventuella driftstörningar, förseningar, fel eller andra avbrott och problem som kan uppstå för att hålla tjänsten öppen. Nyckelcentralen förbehåller sig rätten att när som helst avbryta tillhandahållandet av tjänster för serviceändamål, exempelvis uppgraderingar eller annat underhåll av tjänsten.

Bolagsuppgifter

Webbplatsen nyckelcentralen.se tillhandahålls av ABC Digital AB med bolagsuppgifter:
Organisationsnummer: 559220-2112
Momsregistreringsnummer: SE559220211201.
E-postadress: info@nyckelcentralen.se
Webbplats: www.nyckelcentralen.se